Undervisa på distans - tripp, trapp och trull!

Med digital teknik, är det enkelt att möta elever på distans för studiehandledning, läxläsning och undervisning. 

I det här tipset kommer du igång i 3 enkla steg. Tripp, trapp och trull!


Tripp

- Anslut ett headset till din dator, starta upp Google Chrome och surfa in på https://meet.google.com/

- Starta upp ett nytt möte, och dela möteslänken till dina elever.
  (Första gången får du godkänna att Meet får använda din kamera och mikrofon.)

- Be eleverna skriva i "Chatten" som du själv håller koll på, så behöver inte alla prata i mun på varandra.



Ja, så här enkelt är det, men här nedan kommer lite tips som gör lektionen/webb-mötet bättre.

Förberedelser
Ljudet är nästan alltid viktigast när man ska ha ett distansmöte. Din dator har inbyggd mikrofon och högtalare, men det blir sällan bra.

Koppla in ett headset i din dator, t ex ett mobil-headset. I de flesta fall känner datorn själv av att du har anslutit hedsetet så du slipper göra fler inställningar.

- Se till att prata i hedsetets mikrofon på "lagom" avstånd, 5-10 cm så det inte "puffar" för mycket.
- Placera dig i ett rum som är tyst och lite dämpat. Det är väldigt störande med bakgrundsmusik, andras prat eller ekot i ett tomt kök.

Din dator har en inbyggd kamera, vilket räcker i de flesta fall till att ge en bra bild.

- Lyft gärna upp din dator från bordet så att kameran kommer lite mer i ögonhöjd. (det är inte så snyggt att titta in i dina näsborrar!)
- Tänd upp någon lampa så du syns. Bra ljus på ditt ansikte gör att det blir mycket bättre bild.
- Kolla hur det ser ut bakom dig, så det inte är störande objekt i bakgrunden, som att folk går förbi.

Starta ett videomöte
Vi använder med fördel tjänsten Google Hangouts Meet, eftersom alla elever i Växjö kommun har tillgång till det via sitt skolkonto, men det går bra att bjuda in andra personer i mötet.
Det fungerar bäst i webbläsaren Google Chrome, eller appen Hangouts Meet för iOS eller Android.

I Google Meet klickar du på Gå med i eller skapa ett möte, och ger mötet ett namn.
Nu startar ett möte upp med din kamera och headset igång. Du väljer att Gå med.

När mötet är igång, så får du en "länk" till mötet. Den länken kan du skicka till de som ska vara med i mötet via mail eller dela i Classroom.

De andra deltagarna klickar på länken de får, och ansluter direkt till mötet.

Här hittar du Googles hjälpsidor och komigånghjälp med Hangouts Meet  där du även hittar stöd för felsökning om du stöter på problem.



Trapp

Schemalägg ett videomöte
Oftast vill man schemalägga ett möte/lektion i förväg, så att deltagarna kan förbereda sig, och ansluta på rätt tid.

Öppna din Google Kalender, och skapa en ny händelse på rätt dag och tid.

Välj fler alternativ, så kan du Lägga till en konferens/Hangouts Meet

Kopiera och dela mötesadressen till de som ska vara med i mötet/lektionen.
(Mötesadressen har formen typ:  meet.google.com/abc-def-ghi )

Du kan dela länken direkt i ett Classroom-grupp eller via mail till deltagarna.


Om du klickar på ditt namn i kalenderhändelsen, så kan du där välja en Classroom-kalender istället, och då får eleverna, i den gruppen direkt tillgång till kalenderhändelsen i sin kalender. 
De kan då klicka direkt på länken i kalenderhändelsen, för att gå med i mötet/lektionen.




Dela ett videomöte direkt till en Classroom-grupp
Det finns ett smart sätt att tvinga in eleverna i mötet, om de har sin Chromebook eller webbläsaren Chrome öppen.

  • Öppna upp ditt Meet-möte.
  • Klicka på tilläggsprogrammet Dela med Classroom som du hittar bland tilläggen i Chrome.
  • Där ser du en lista med alla dina Classroom-grupper. Välj den aktuella gruppen och Skicka till elever.

Nu kommer din Meet-sida att öppnas upp automatiskt på elevernas Chromebook eller i webbläsaren Chrome, och de kan gå in i mötet.



Ta ledarskapet i videomötet
Som lärare bör du ta ledarskapet i mötet. Här är 2 tips som gör möten med många deltagare bättre.
  1. Be alla att stänga av mikrofonen från början. Det gör att det inte dyker upp onödiga störljud.

    Du som lärare kan klicka på Personer uppe till höger, och stänga av mikrofoner på olika deltagare om du vill.

    Be därefter att de som vill prata sätter på mikrofonen när de vill tala, och stänger av den därefter.
  2. Använd chatten för att dela länkar, och samla in frågor från deltagarna.

    Det blir oftast bättre ordning på frågor, kommentarer mm om deltagarna skriver i chatten, så du kan upprepa frågan och svara på den.



Trull

Dela material under din lektion
Hangouts Meet har en funktion för att dela material från din dator, som en presentation, webbsida eller dokument.

Du hittar knappen nere till höger bredvid inställningsknappen.


Detta kan passa om du ska visa och peka på ngt samtidigt. T ex att du ritar i interaktiv whiteboard som Jamboard, eller på en "rityta" som Google Canvas


Ett bättre sätt att dela en presentation eller andra webbsidor är att ge eleverna tillgång till det i förväg, eller ge dem direktåtkomst till materialet. Det ökar kvaliteten och de kan bli mer aktiva under lektionen.

  • Öppna upp de tjänster du vill dela med eleverna i nya flikar i Chrome.
  • Tänk på att sätta rätt delningsrättigheter, så eleverna kan se materialet. Enklast är att dela det via Classroom i förväg så hanteras rättigheterna automatiskt.
  • När du har ditt webbmöte så kan du växla flik till presentationen, och använda tillägget Dela med Classroom, välja rätt grupp och Skicka till elever.

    Nu öppnas presentationen upp hos elverna så att de kan bläddra själva under din genomgång, och de hör din röst, även om de har en annan flik öppen.
  • Be eleverna vara aktiva på olika sätt via chatten, via delade dokument, delad Jamboard osv. Det är lätt hänt att deltagare i ett videomöte gör annat samtidigt, så planera aktivt deltagande på olika sätt.
På detta sätt så får eleverna bättre kvalitet i det de tittar på, och de kan även om rätt rättigheter är satta, skriva egna anteckningar o dyl.



Dela material från den analoga världen
Ibland vill man visa fysiska saker i sitt videomöte/lektion. Som att rita på ett papper eller en liten whiteboard på bordet. 
Du kan även visa ett experiment i en labb-sal, föremål mm.

Du kan självklart använda datorns inbyggda kamera, men du kan faktiskt ansluta en eller flera extra USB-kamera till datorn och använda dessa under ditt möte.

Den här extrakameran kan du placera och rikta på vad du vill, t ex en bok på skrivbordet.
  • Anslut din USB-kamera till din dator och rikta den på det du vill visa.
  • Starta upp ditt Meet-möte och klicka på de tre pluttarna nere till höger
  • Välj Inställningar - Video - vid Kamera kan du nu välja vilken kamera som ska visas.
  • Du kan växla kamera fram och tillbaka under ditt möte, som i en riktig TV-studio.


OBS. Du ser alltid själv allt spegelvänt, men alla andra åskådare i ditt Meet-möte ser det korrekt

Ett tips är även att placera kameran upp-och-ner som jag visar i den här filmen. Då blir det enklare att skriva och rita korrekt.