Logga in i webbläsaren Chrome


Du bör logga in i, och synkronisera ditt konto med Chrome webbläsare, för att få tillgång till appar och tjänster från skolan. Samtidigt så sparar du dina egna bokmärken och tillägg mellan olika datorer.


Är det första gången du loggar in i Chrome, så brukar man bli uppmanad att logga in i Chrome och synkronisera sitt konto. Gör det så kommer allt att fungera på bästa sätt, och du får tillgång till tilläggsprogram som skolorna använder.


Har du redan använt Chrome på din dator, men har lite problem, så bör du aktivera synkning av ditt konto enligt instruktion nedan.

Har du fått stora problem med utskrifter, pdf-visning, eller annat knas i Chrome, så bör du Starta om från början i Chrome. Se instruktion längst ner på den här sidan.


Aktivera synkronisering

Uppe till höger i webbläsaren Chrome klickar du på bokstaven i ditt namn eller din profilbild och väljer Aktivera synkronisering om det inte redan är aktiverat.


Klicka på Koppla data, så kommer allt att fungera på bästa sätt.


Klicka på Ja när du får frågan om  aktivera synkronisering.



Nu är det klart.
För att se att allt fungerar, så kan du stänga av Chrome, och starta programmet igen, så ska du se att du är inloggad samt få de tilläggsprogram och extratjänster som du kan behöva i ditt arbete i skolan.


Saknar du bokmärkesfältet och Personalmappen?

Klicka på de tre pluttarna uppe till höger i Chrome
Välj Bokmärken - Visa bokmärkesfältet




Har din Google Chrome börjat prata med dig?

Om du störs över att Chrome börjar prata, så har du av misstag fått igång talsyntesen, ClaroRead som alla får installerat.

Talsynes är ett stödprogram som kan läsa upp text, kopiera "text i bild" (OCR-läsning) mm.

Klicka på Kugghjulet i ClaroRead och klicka bort alla kryss som är markerade och stäng ner ClaroRead.  Nu blir det tyst.




Lös problem i Chrome och starta om från början

Ibland får man problem med olika tilläggsprogram eller inställningar i Chrome.
Ofta löser man problem genom att börja om från början, så att man får rena nya inställningar.
  • Klicka på kontosymbolen av ditt konto längst uppe till höger. (ringen med din bild/första bokstav)
  • Välj Hantera personer
  • Vid rutan för "ditt konto" så klickar du på tre pluttar uppe till höger - Ta bort person.



Nu tas ditt konto bort, och Chrome återställer sig.

Men logga INTE in än.
För att vara på den säkra sidan så raderar vi allt ordentligt.
  • Klicka på tre pluttar uppe till höger - Inställningar
  • I vänsterfältet väljer du Avancerat - Återställ och rensa
  • Klicka på Återställ inställningarna till standarinställningarna



Nu rensas allt gammalt upp i Chrome.
Avsluta programmet Chrome och starta om från början, logga in och synkronisera.

Förhoppningsvis har detta löst dina problem.



Fortfarande problem?

Har du installerat många tilläggsprogram, så kan det finnas tillägg som ställer till det för dig.
Ibland hittar man bortglömda tillägg, som inte längre är så stabila.


Se mer på Googles hjälpsidor om Google Chrome