Håll koll på dina anteckningar med Google Keep

Personliga anteckningar är grundläggande för alla studier. Antingen gör man dem analogt eller digitalt, och vilket som är bäst är en smaksak. Det finns för och nackdelar med papper och penna kontra digitala anteckningar. Men varför välja, gör både ock!

Det finns en uppsjö med bra anteckningsprogram, som Evernote, OneNote osv. Många av dessa anteckningsprogram är fulla av smarta finesser, och kan ibland bli lite för avancerade för att snabbt ta anteckningar och hålla ordning på dem.


Google Keep är ett enkelt anteckningsprogram som både är enkelt men har en hel del smarta funktioner. Här ger vi dig en liten snabb introduktion till Google Keep.

Google Keep finns dels i webben på keep.google.com eller dels i form av appar till din smartphone/surfplatta som du hittar i din telefons app-butik.

För att använda Google Keep behöver du ett Google-konto.

I vänsterdelen i Google Keep kan du visa en navigationsyta, där du skapar Etiketter - ämnen du vill sortera dina anteckningar på.
Du bör alltid göra ngn typ av etiketter så att det blir enklare att använda.


För att skriva en anteckning, börjar du helt att skriva i Gör en anteckning
Du skriver text utan formatering.

Tips:
- Skriv i punktform, med ett streck i början på raden. När du gör en ny rad, så får du automatiskt ett nytt streck.
- Gör 2 eller 4 mellanslag in på nästa rad före strecket, så kan du göra underanteckningar till texten på raden ovan. Ett enkelt sätt att skapa en disposition för att sortera dina punktanteckningar på ett tydligt sätt. (Vill du använda tabb-tangenten för att hoppa in ett stycke, måste du i dagsläget installera ett tilläggsprogram som öppnar tabb-tangenten)

I nederdelen av anteckningen så kan du lägga in påminnelser, dela din anteckning med andra, färgmarkera, infoga bild, knyta den till en etikett/ämne samt spara till ett Google-dokument.
  • Påminnelser lägger sig automatiskt i din Google Kalender, och du kan få en påminnelse/notifiering. Glöm aldrig mer något viktigt.
  • Delningen fungerar som med delning av vanliga Google-dokument. Perfekt i grupparbeten, projekt mm.
  • Färgmarkeringen är bra för att färgmärka för olika typer av projekt, viktighetsklassning mm. Anteckningarna blir som olikfärgade "notislappar".
  • Bilder kan vara från datorn eller via din mobilkamera/iPad. (se nedan)
  • Arkivering innebär att du lägger anteckningen i arkivet. Men det slängs ej, utan du kan söka eller plocka upp det från arkivet igen.
  • Visa kryssrutor, gör om anteckningen till en "kom-ihåglapp", där man kan bocka för de olika sakerna du har skrivit in. 
Skapa en Att-göralista
Klickar du på Ny lista, så skapas en Att-göralista med kryssrutor direkt.
Perfekt för att hålla koll på vad du behöver jobba med, plugga och att göra.
Klickar du i fäst-knappen/nålen så ligger den alltid kvar överst.
Lägg till en påminnelse så får du den även i din kalender.
Dela att-göralistan med andra så att ni tillsammans kan hålla koll på ett projekt eller ditt arbete.
Flytta om punkterna i listan, så att du får den prioritering du vill ha.
När du bockar av, så markeras punkterna som slutförda.


Skapa en teckning - rita din anteckning
Klickar du på "pennan" kan du använda muspekaren för att rita en teckning.
Perfekt för att göra enklare skisser, mindmapping, matte-tal osv.
Har du en "pekskärm" med en penna/stylus så är det ett superbra alternativ till att skriva på papper!


Dela med Google Dokument
Klicka på de tre pluttarna i en anteckning, och välj Dela till ett Google dokument.
Nu skapas ett Google dokument av din anteckning, med eventuella bilder och teckningar.

Google Keep i Google dokument
När du sitter och jobbar i ett Google dokument, så kan du välja menyn Verktyg- Anteckningsblock i Keep.

Nu öppnas dina antecknngar från Keep och du kan enkelt skriva, skapa nya anteckningar samt dra och släppa en anteckning in i ditt dokument.





Använda Google Keep i mobilen
Om du föredrar att skriva dina anteckningar för hand, är det smart att fotografera av dina handskrivna anteckningar, lärarens whiteboardanteckningar mm till Google Keep. Då har du alltid en säkerhetskopia på dina anteckningar och du kan läsa dem både i datorn och på din telefon.

Har du fotograferat av en boksida med tydlig text, så kan du låta programmet plocka ut texten ur bilden, så att du enklare kan läsa och redigera texten. Perfekt om du använder talsyntes. Fungerar både på webben och i appen.


Du har även valet både i webbversionen och i mobilappen att Dela till ett Google-dokument.

Då är det enkelt att jobba vidare med dina anteckningar i en riktig ordbehandlare.
TIPS
Lägg till Chrome-tillägget Google Keep, så kan du enkelt klicka på ikonen i verktygsfältet, när du är inne på någon webbsida du vill spara.

Du kan även skriva anteckningar medan du läser texten på en webbsida, smidigt sätt att skriva och spara anteckningar kring det du hittar på webben.

Du kan även högerklicka på en markerad text, och spara markeringen till Google Keep.



Vill du lära dig mer om Anteckningsteknik?
Det finns mängder med sidor på nätet om Anteckningsteknik, och här är en som vänder sig till högskolestudenter